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Analecta Bollandiana - 135 / I (2017)

 

• Sebastian Brock.
The Martyrdom of Crescus (Crescens) of Myra.

Le Martyre de Crescens de Myre est conservé, de manière pas tout à fait complète, dans deux anciens manuscrits syriaques, qui font ici l’objet d’une édition et d’une traduction.  Leur contenu est très différent de celui attesté par le texte grec du ménologe Patmos 254, publié par J. Wortley dans AB, 95 (1977), p. 241-246.  Certaines similitudes existent dans la formulation avec la notice du Sy­naxaire de Constantinople sur le saint et suggèrent que le texte grec perdu derrière cette tra­duction syriaque a été la source de cette notice.

• Paolo Tomea.
Appunti sulla venerazione agli angeli extrabiblici nel Medioevo occidentale.  I nomina archangelorum e l'enigmatica fortuna di Pantassaron.

This article examines the Nomina archangelorum, a text probably earlier than the end of the 8th cent., in which seven archangels (Gabriel, Michael, Raphael, Uriel, Raguel, Barachiel and Pantasaron) are listed to whom one should turn in different vicissitudes of life on earth.  The author examines the contents and compares them with the numerous contemporary incantations and prayers involving non-biblical angels and describes the diffusion of the text, which exists in four other redactions all later than that in the Cologne Cathedral Library of the 9-10th cent., which was edited by Leclercq.  The author examines the origin and destiny of their mysterious protagonist: archangel Pantasaron, perhaps of Jewish prov­enance, who at the moment is not attested in any earlier source than the Nomina.

• André Binggeli.
L'histoire du ms. Istanbul, Sainte-Trinité 100, et ses fragments inédits des Passions de Phocas le Jardinier, de Sévérien, et de Fébronie.  Appendice: La description du manuscrit par S. Slade en 1610 (P. Augustin).

MS. Istanbul, Halki, Holy Trinity 100 is an exceptional menologium for the whole year.  Having been gnawed by mice during the 20th cent., it is now in a pitiful state.  The article begins with a precise description of what has survived.  It retraces the history of the collection, its contents, and the loss of folia or their replacement elsewhere in the codex over the centuries.  It contains the edi­tion of three hagiographic fragments: the Passion of Phocas the Gardener (not listed in the BHG), the Passion of Severian of Sebaste (BHG 1626a), and the prologue of the Passion of Febronia of Nisibis (BHG 659).  In an appendix Pierre Augustin pub­lishes the description of the manuscript made by the erudite Englishman Samuel Slade in 1610.

• Eleni Tounta.
Conflicting Sanctities and the Construction of Collectives Memories in Byzantine and Norman Italo-Greek Southern Calabria: Elias the Younger and Elias Speleotes.

Le présent article considère les Vies des saints italo-grecs Élie le Jeune et Élie le Spéléote dans le but de discerner les caractéristiques socio-politiques des groupes sociaux qui les vénéraient à l’époque byzantine et dans la première pé­riode normande.  Les deux Vies, malgré leur rédaction assez proche sur les plans géogra­phique et chronologique, présentent des différences marquantes en ce qui con­­­cerne le modèle de sainteté, le rapport à l’espace (l’une vante la stabilité, l’autre dé­taille les voyages du saint) et la représentation des relations socio-politiques.  Selon l’A., le culte d’Élie le Jeune était une référence pour les élites locales ur­baines, tandis que les communautés rurales vénéraient davantage Élie le Spéléote.

• Bernard Joassart.
Deux "nouveaux" bollandistes au XIXe s.: Edoardo Mangiardi et Henri-Charles Van Cauwelaert.

• François Dolbeau.
Catalogues de manuscrits latins.  Inventaire hagiographique (trente-quatrième série).

• Bernard Joassart.
Les tribulations d'un exemplaire du dossier de S. Ignace de Loyola.  Une curiosité bibliographique dans la Bibliothèque des Bollandistes.

• Robert Godding.
Vers un catalogue informatisé du fonds des imprimés anciens de la Bibliothèque des Bollandistes.

Bulletin des publications hagiographiques.

 

Analecta Bollandiana - 135 / II (2017)

 

• Xavier Lequeux.
La Passion prémétaphrastique de saint Athénodore de Syrie (BHG 2048).

Critical edition accompanied by a French translation of the Passion of Athenodorus martyred in Syria in the reign of Diocletian based on the only two known manuscripts: codex 88 of the late 9th or early 10th cent. of the Halki Mon­astery of the Holy Trinity, fols. 159-160, and the 12th-cent. codex 2180 of the Na­tional Library of Greece at Athens, fols. 91v-92v.

• Richard Greenfield.
A Revision in the Dating of Euthymius the Younger of Thessalonike.

Une petite correction, apportée au texte grec duchapitre 4 de la Vie d’Eu­thyme le Jeune de Thessalonique (BHG 655), amène à réexaminer les dates-clés traditionnellement admises concernant la vie et la carrière du saint.  Cet article soutient en effet qu’Euthyme naquit en 820 (et non en 823 ou 824) et qu’il aban­donna sa famille en 838 (et non en 841 ou 842).  En conséquence, d’autres modi­fications peuvent être proposées au sujet de la datation de la fondation de ses éta­blissements monastiques à Peristerai, près de Thessalonique, et de leur achè­vement.

• Jean-Daniel Kaestli.
Les Actes de Paul et Thècle dans la tradition latine.  Recherches sur les manuscrits des diverses formes dela Passio Theclae et leur signalement dans la Bibliotheca hagiographica latina.

The manuscripts of the various versions of the PassioTheclae are listed on the basis of Oscar von Gebhardt’s edition (1902) and of the instruments developed by the Bollandists (data base BHLms; manuscript card index).  They have been systematically identified and classified with the help of the numbers introduced in the 1911 BHL Supplement (BHLs), in particular those which have been listed by the Bollan­dists under an old number of the BHL’s 1st edition (1898-1901) or under the heading sine numero.  The study reveals the necessity of a new edition of some of the texts edited by Gebhardt – this is the case withregard to version A already republished in Apocrypha 2016, as well as the version Cb, for which a list of cor­rections has been drawn up.  The study also deals with the texts of three unedited epitomes (MSS Munich Clm 18100, Trier Stadtbibl. 1172 and Munich Clm 2959).

• Klaus Krönert.
Le dossier hagiographique de saint Godehard, évêque de Hildesheim au XIe s.

The aim of this article is to reexamine the hagiographic dossier of Bishop Godehard of Hildesheim (1022-1038).  From this, it appears that Vita Ia (BHL 3581) must be considered to be a “preparatory work” compiled during the life of the saint, which enabled its author, Wolfhere, to compile a veritable saint’s Life (BHL 3582) in about 1054.  This Life was complemented in the 1070’s by a col­lec­tion of mir­acles (also BHL 3582).  As far as the other texts of the dossier are con­cerned, only two hagiographical undertakings are notable: the composition in about 1132 of the Translatio (BHL 3584), which was later complemented by some in­dividual mir­acles, and in the 14th century the composition of Vita IIIa (BHL 3590), the main component of which is the Miracula in vita patrata (BHL 3583), which until now had never been dated and which have generally but erroneously been considered to be individual work.

• Bernard Joassart.
Deux étapes d'Henschenius et de Papebroch durant leur voyage littéraire de 1660-1662: la Vénétie et la Toscane.

Bulletin des publications hagiographiques.

 

         
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